makam TOK PULAU MANIS

makam TOK PULAU MANIS

Monday, February 6, 2012

Sheikh Daud al-Fathani 2

Banyak lagi yang ditulis oleh Sheikh Daud al-Fathani dalam tulisannya yang tidak dapat disenaraikan semuanya. Antara lain-lain yang secara ringkasnya adalah berikut :

4.Kalimatul ‘Ulya dalam surah at-Taubah ayat 40.
5.Kalimah Stabat dalam surah Muhammad ayat 19.
6.Kalimah Husna dalam surah Yunus ayat 26.
7.Kalimah ‘Adli dalam surah an-Nahl ayat 90.
8.Kalimah Istiqamah dalam surah Fussilat ayat 30.
9.Kalimah ‘Ahdi dalam surah Maryam ayat 87.
10.Kalimah Maqalid dalam surah Zumar ayat 63.
11.Kalimah Tasydid dalam surah al-Ahzab ayat 70.
12.Kalimah Haq dalam surah az-Zukhruf ayat 86.
13.Kalimah Shiratal Mustaqim dalam surah al-An’am ayat 15.
14.Kalimah Sidqi dalam surah az-Zumar ayat 33.
15.Kalimah Iman dinamakan juga Kalimatul Khulud fi Jannah. Sabda Nabi Muhammad s.a.w bermaksud: Barangsiapa yang adalah pada penghabisan perkataannya Laa ilaaha illallah hal keadaannya suci hatinya lagi jernih daripada hatinya, masuk syurga itu bersama-sama orang-orang yang mendapat kemenangan tiada terdahulu seksa.
16.Kalimatus Ishmati wan Najah
Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: “Apabila mereka mengatakan Laa ilaaha illallah terpelihara daripadaku darah dan hartanya.”
17.Kalimatu Miftahil Jannah iaitu Laa ilaaha illallah.
18.Kalimatu Stamanil Jannah iaitu Laa ilaaha illallah.
19.Kalimatul Ikhlas iaitu Laa ilaaha illallah.
20.Kalimatu Da’watil Haq iaitu Laa ilaaha illallah.
21.Kalimatu ‘Urwatil wustqa iaitu Laa ilaaha illallah.
22.Dan lain-lain.

Kesimpulannya masih banyak amalan Sheikh Daud al-Fathani yang tidak dapat dibicarakan keseluruhannya, yang tentunya amalan wirid beliau sangat banyak. Di antara yang tidak pernah beliau tinggalkan adalah membaca selawat Dalailaul Khairat dan lain-lain.

Kewafatan

Sheikh Daud al-Fathani wafat dan dimakamkan di Taif. Kuburnya bersampingan dengan kubur Saidina Abdullah bin Abbas iaitu sepupu Rasulullah s.a.w.. Tahun kewafatannya juga belum diketahui dengan pasti. Tetapi ada yang berpendapat beliau wafat sekitar tahun 1847 M, juga ada yang menyebut tahun 1265 H.

Menurut cerita ibu penulis Hajah Wan Zainab binti Syeikh Ahmad al-Fathani, beliau mendengar daripada ibunya, Hajah Wan Siti Saudah binti Abdullah bahawa jenazah beliau telah dipindahkan oleh Sheikh Nik Mat Kecik al-Fathani ke Mekah, ditanam di bawah pohon Bedara di rumahnya.
Hal ini disebabkan pada zaman itu pihak Wahabi akan membongkar semua kubur yang dikeramatkan termasuk kubur Sheikh Daud al-Fathani.

Bagi penulis, walaupun beliau telah lama meninggal dunia namun jenazahnya tidak hancur, darah masih berjalan kecuali nafas sahaja yang tiada.

No comments:

Post a Comment